Oppbevaring av buestreng

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Vatel
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 12 jan 2016, 18:14
Bosted: Oslo

Oppbevaring av buestreng

Legg inn av Vatel »

Enhver bueskytter ville nok medbringe en eller flere ekstra buestrenger på jakt eller i feldt. Er det noen som vet hvordan disse ble oppbevart?
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oppbevaring av buestreng

Legg inn av olethearcher »

Lurz på forumet har vel laget et buekogger basert på et funn fra Øst-Europa, med en egen lomme til ekstra streng hvis ikke jeg husker feil?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Oppbevaring av buestreng

Legg inn av Are »

Japanske bueskyttere oppbevarer ekstra streng på en slags spole. Mener jeg å huske.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Oppbevaring av buestreng

Legg inn av Lurz »

Lurz på forumet har vel laget et buekogger basert på et funn fra Øst-Europa, med en egen lomme til ekstra streng hvis ikke jeg husker feil?
Løst etter funn fra Moscevaja Balka, rundt 700-tall. Ikke så langt fra Sochi, Østsida av Svstehavet.
Ligger her (rull litt ned): viewtopic.php?f=6&t=1978&start=15
"If it breaks you get to keep both parts"
Vatel
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 12 jan 2016, 18:14
Bosted: Oslo

Re: Oppbevaring av buestreng

Legg inn av Vatel »

Japanske bueskyttere bar på seg en såkalt tsurumaki ( https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... lder_1.JPG ). Det er en spole med en eller flere ekstra buestrenger i. I dagens kyudo er det fremdeles påkrevet å ha en slik med ved skyting.
Samuraier var opprinnelig beredne bueskyttere og man kjenner de igjen ved at de har den runde tsurumakien hengende over sitt sverd på venstre hofte( https://no.pinterest.com/pin/AQlSQlAExJ ... vu7_LgKmo/ ). Dagens beredne samuraiers aktivitet kalles yabusame og viser dem i deres jaktantrekk. Men man hadde også fotsoldater med bue og hoffskyting.
Svar